Chamba en omgeving - Reisverslag uit Rishīkesh, India van perik - WaarBenJij.nu Chamba en omgeving - Reisverslag uit Rishīkesh, India van perik - WaarBenJij.nu

Chamba en omgeving

Door: perik

Blijf op de hoogte en volg perik

16 November 2010 | India, Rishīkesh

Ben weer terug van een prachtige trekking. De busreis naar Brahmour was schitterend. Een diepe vallei. Overal wordt aan de weg geknutseld. Ook hier worden er enkel waterkrachtcentrales gebouwd ten behoeve van Dehli's groeiende vraag naar electriciteit. Hier krijgen ze er wegen en electriciteit voor terug. We zijn met zijn 4tjes. Alex, Begonia, ik en Igor (nog een spanjaard) hebben zich aangesloten voor de "expeditie".

's Morgens om 6 uur ben ik zoals gebruikelijk opgestaan uit mijn bedje (matras op de grond want we zitten met zijn 4en in een 2 persoonskamer. Het dorpje ziet er aardig 100 jaar terug in de tijd uit. Ware het niet dat er af en toe een auto toetert. Per ongeluk kom ik op een pleintje uit waar het beroemde tempelcomplex van Brahmour staat. 48 tempels met 4 hoofd atracties. Gebouwd in de 7de en 11de eeuw. De tempels hebben een heel eigen stijl en de beelden een eigen karakter. Uiteindelijk kom ik in het gebouw waar de Brahmins (hindipriesters) de voorbereidingen treffen en wordt getracteerd op the en papad (een reusachtig stuk chips).

We nemen de gezamelijke taxi naar Hadsar voor 1 uurtje. Hier begint onze half voorbereide trip. Er is 1 shop open en daar wordt rijst, linzen uien, koek ingeslagen voor een paar dagen. De trip staat als makkelijk te boek. Tot half oktober zijn de dhaba's open. Nu moeten we het dus zelfvoorzienend doen. Het blijft voor een ongetraind iemand als ik een vermoeiende bezigheid berg op. Gedurende de trip lijkt die conditie er ook niet beter op te worden. De 1ste nacht op ong. 3600m buiten geslapen. Was toch wel wat frisjes in mijn -20 slaapzak. De 2de nacht op 4000m vonden we een paar ijzeren platen, lappen plastic en houte palen die dienst deden als soort van tent. Het koken ging verbazingwekkend goed op een kampvuurtje.
Die 2de dag de vallei een beetje verkent. De 3de dag vonden we het meertje. Was dik bevroren en moeste stukken door de sneeuw lopen maar was niet al te moeilijk. Nadat ik, het kindje en de andere kinderen waren uitgespeeld zijn we flink afgedaald. We konden slapen in een voor ons luxueze tent bij wegwerkers die de laatste dag hadden. Getracteerd op linzen en rijst gingen we met volle buikjes slapen. 's Ochtends heb ik nog een poging gedaan ze te halpen met opruimen. De helft van het materiaal dat ze vervoerden liet ik toe op mijn minder ervaren rug. In mijn vorige leven ben ik hooguit een ezel geweest maar geen pakezel.

Terug in Hadsar gaf ik ze kennen naar Kugti te gaan. Alleen Begonia ging mee. Het is er echt terug in de tijd. Na een taxirit van 8 km was het 6 km lopen. Iedereen is reuze aardig. Eten wat de pot schaft. Linzen en rijst dus. De volgende dag naar de Kartit tempel. 4 km berg op maar goed te doen. Geen bagage. Kartit is de 1ste zoon van shiva, als ik het goed heb. Er zou maar 1 tempel in India voor hem zijn en dames mochten er niet in. Vloeken voor Begonia en ik binnen kijken. De omgeving was prachtig. Ieder ging zijn/ haar eigen gang zo kon ik de omgeving is lekker beleven.

De volgende dag weer naar Brahmour. Daar ben ik 3 dagen gebleven. Begonia is inmiddels ook afgedaald.Ze heeft me nog wat accupunctuurnaalden gezet en voetreflex gedaan omdat ik wat maagklachten had. Toch frappant. Toen ik zij dat het ergens op de voet meer pijn deed als ze duwde bleek dat de thyroids te zijn. Voor ik naar India ging zou die ook wat te snel lopen. Het lijkt dus toch ergens op te slaan die conectie tussen de punten op de voet en het lichaam.

Vandaag aangekomen in Chamba. Lekker rustig terugreizen. Zit in een viezig hotelletje.

Morgen om 7.00 gaat de bus naar Khajiaro waar een andere interessante oude tempel zou zijn. Die staat op de planning.

De groeten allen. Voor als ik geen Internet kan vinden:

Eugene en Noel van harte gefeliciflapsteerd.

  • 17 November 2010 - 07:26

    Lou:

    He Erik. Lekker naar je zin in het indiaase? Geniet ervan. Ben weer net begonnen na een 5 weekse vakantie zonder al te veel invulling.Komen de linzen niet je neus uit zonder yoga invloeden..... Perik de groeten en tot in december weer....

  • 17 November 2010 - 22:23

    Hans:

    Erik!
    Jij bent echt een tempelfreak aan het worden he? Of was je dat al?
    Ik heb je nog niet verteld over ons voetbal afgelopen zaterdag. We hebben met 2-1 gewonnen, om maar eens met de deur in huis te vallen. Voor de poorten van de hel hebben we de drie punten binnengehaald. Met rust stonden we met 2-0 voor, doordat we van de drie keer dat we ons op hun helft hebben gewaagd twee doelpunten hebben gescoord. Ene Ron uit Dommelen, die in de winterstop overigens naar Eindhoven verhuisd en dientengevolge daarna niet meer met ons kan meespelen, heeft alletwee de doelpunten gescoord. Goeie voetballer die Ron, ken je die? Verder was het voor ons verdedigen wat de klok sloeg, en voorruit, af en toe sleepten we er nog wel eens een counter uit. Al werden die met het vorderen van de tweede helft en daarmee onze vermoeidheid steeds minder venijnig. Het had de dagen ervoor ook flink geregend en het veld was behoorlijk drassig. Dat was eerlijk gezegd ook niet nadelig voor de minder verfijnd spelende ploeg op het veld. Het was denk ik meer dan twee jaar geleden dat ik gewonnen had en je kunt je misschien voorstellen dat ik het gevoel niet meer helemaal kon plaatsen. Een soort licht gevoel kreeg ik ervan, met weke knieën, een kriebelig in mijn buik en een gebrek aan eetlust. En ik wilde meer meer meer. Ken je dat ook? Misschien had jij wel zoiets toen je op 4000 meter hoogte ijzeren platen, plastic en houten palen aantrof. Het moet ook een gelukzalig gevoel hebben gegeven, dat je net toen je dat spul nodig had, je het ook aantrof. Dat kan geen toeval meer zijn, zeker niet als een van de personen met wie je aan het ronddabberen bent getooid is met de naam Begonia. Zij is met stip op drie terechtgekomen in de top drie onverwachte namen. Op één en twee staan respectievelijk Tijger en Wolf, die op de creche van Ivar zitten. Ivar staat daarmee nu op vier.

    Ik groet je en mocht je vervroegd thuiskomen, er is komend weekeinde werk aan de winkel bij ons tuinhuisje als we er een nieuw dak op gaan zetten. We kopen croissantjes, rijst en linzen voor de helpers!

    Hans

  • 19 November 2010 - 08:58

    Pa En Ynske:

    Beste Erik,
    Je avontuurlijke verslag gelezen.Morgen gaan we naar de verjaardag van Noël,5 jaar!!Hier gaat alles goed en de bomen zijn kaal,het wordt echt winter.Ben voorzichtig op je volgende trekking en let vooral goed op je gezondheid!
    Veel groeten van Pa en Ynske.

  • 19 November 2010 - 12:26

    Oom Fred:

    dag erik verhaal gelezen prachtig wat jij allemaal meemaakt wij genieten mee met wat je schrijft oma leest het wel een paar keer ze krijgt het verslag van theo en inske.veel groeten van oma,mia en mijzelf.let goed op jezelf.

  • 21 November 2010 - 21:10

    Euske:

    Hi Erik, ik dacht laat ik effe een korte reactie geven. Hopenlijk kom je niet te veel aan van de rijst en linzen, maar ja dan zetten we je wel op een dieet van friet en mayjo. Ajax -Psv was 0-0, blijft Psv toch koploper met 3 punten voor op Twente. Afgelopen donderdag naar Prince in Arnhem geweest. Oude tijden herleven met purple rain en when doves crij etc
    Vandaag reed de goed heilg man met zijn gevolg door onze straat. Een aardig gezicht om te zien hoe de kleine kindertjes om hem heen lopen.
    Oh, ja 4 jan vertrekken we naar Ethiopie voor je dit la niet wist.
    Geniet ze en de mazzel.
    Euske

  • 25 November 2010 - 14:41

    Ron:

    hoi eric toch leuk die avonturen van jou dat is toch mooi zo leven en verdwalen in de indiaase cultuur met alle vrijheden en schoonheden die wij hier niet kennen. Ik hoop dat verder alles goed met je gaat. Groetjes ron uit een koud Groningen

  • 26 November 2010 - 15:45

    Robert:

    nog een weekje maat x

  • 28 November 2010 - 18:27

    Calham:

    Hi, we got rooms for rent
    In Goa,Panaji 500 rps p/day
    call for info 00919881260737
    Calham

  • 29 November 2010 - 15:47

    Rob Mulder:

    Hoi Erik,
    Alles goed daar.
    Met mij gaat het ook wel redelijk.
    Ik heb mijn eigen in geschreven op relatieplanet, de buren hebben mij daar mee geholpen.Alleen zal ik er nog wat meer mooie foto,s op zetten er staat er nu maar 1 op. Met dat ene meisje heb ik nog wel contact gewoon vriendschappelijk.Ik vond het heel fijn dat jij mij 2 weken geleden nog gebeld had.De eerste sneeuw is hier vandaag ook gevallen helaas.Fijne vakantie nog.

    Groetjes Rob


  • 01 December 2010 - 20:34

    Max:

    He broeder,

    De moed zakt me in de schoenen bij het lezen van zoveel ontberingen. Waarom doet een weldenkend mens zich dit toch allemaal aan in gods hemelsnaam. Met alle denkbafre documentaires ook geografische met prachtige vergezichten en als je wilt in 3D te bekijken, thuis op de bank met ca. 21 graden celcius en een zak chips of andere geneugden lijkt mij de keuze vrij gemakkelijk. Maar gelukkig kent de diversiteit der mensheid geen grenzen! En dan zeuren sommige ver-Wilderde types over de gevaren van de multiculturele samenleving. Alleen al onder bloedbroeders blijkt de culturele kloof grenzeloos en toch kunnen we het prima vinden. Schijters zijn het die eenkennige hollandse poffertjes.
    Hier zijn het weer hectische tijden. Noels verjaardag achter de rug en Sinterklaas gearriveerd. Het hebbieheb syndroom viert welig hoogtij. Respect voor zwarte piet is er ook niet meer bij. Noel maakte er een sport van om ze tegen de billen te slaan om vervolgens hard weer weg te rennen. Ja ja lefgozertje. Lol heeft-ie er wel in. Vandaag op m'n werk Sinterklaas gevierd. Zowel Rosie als Noel hebben de staf van Sint vast moegen houden. De smile van Noels kopje was er niet af te krijgen. Super trots was-tie. Rosie overigens ook maar die uit dat toch weer geheel anders met ingehouden glimlach en hoofdje licht gebogen naar beneden. Papa was hoedanook ook super trots. Aanstaande zaterdag pakjesavond en dan zit het er weer op. Ik heb er zin in. Hedwig is super druk aan het repeteren voor d'r theatershow waar ze Nederland mee gaat veroveren. 17 december heeft ze een try-out. Wordt geweldig.
    Veel plezier met de feestbeesten komende weken. Gaat helemaal goedkomen. Brengt de Yin-Yan ook weer een beetje in balans want anders wordt het wel een heel verantwoorde vakantie.

    Groetjes en tot snel

  • 02 December 2010 - 09:28

    Oom.fred:

    hallo erik.hier een kort berichtje van ons.hier blijft de sneeuw maar vallen ik ben al twee keer de stoep aan het schoon maken. oma komt met dit weer niet buiten .woensdag was het - 8 graden maar met de wind is het wel -14 graden.ik heb jou verhaal gelezen wat jij niet allemaal meemaakt.veel groetjes van oma tante mia en van mij en nog veel plezier met jou vrienden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

India 2010

Recente Reisverslagen:

23 December 2010

verrassing

11 December 2010

Goa-trance

03 December 2010

Op naar Goa

16 November 2010

Chamba en omgeving

06 November 2010

ff snel
perik

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 73498

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2014 - 20 December 2014

India 2014

22 Oktober 2013 - 19 December 2013

Aapjes kijken in Borneo

24 September 2012 - 24 December 2012

India 2012

07 September 2011 - 27 December 2011

Bali, India, ????

21 September 2010 - 29 December 2010

India 2010

23 September 2009 - 29 December 2009

India 2009

23 September 2008 - 29 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: