laxman jhula - Reisverslag uit Rishīkesh, India van perik - WaarBenJij.nu laxman jhula - Reisverslag uit Rishīkesh, India van perik - WaarBenJij.nu

laxman jhula

Door: dezelfde

Blijf op de hoogte en volg perik

09 Oktober 2012 | India, Rishīkesh

Nou mensen ik weet niet meer waar ik gebleven ben. Enkele dagen later is ram nog komen opdagen. Hij moest in een of andere stad lesgeven aan reizende provinciegenoten van hem. Hij heeft een nieuwe yogahal bezet. Daar volg ik de meditaties. Morgen beginnen we met wat nieuwe capriolen max. Dus als je eens tijd hebt, je bent welkom om ook eens iets geks te doen buiten carnavalstijd.

Door steeds meer mensen wordt geklaagd dat het steeds meer een toeristenoord is met bijbehorende negatieve effecten.
Zo zat ik met een nieuwzeelander te eten die hier 40 jaar geleden al kwam. Die voerde een aardige onemen show op over de zogenaamde zelfbenoemde verlichte goeroe's uit het westen. Wanneer shanti mama hier arriveerd halen de meeste winkeliers en restauranten de stoffig geworden foto van haar uit de la. Goed afgestofd levert die 100 extra klanten op die als haar volg(st)er, met haar mee komen. Ze houdt er een aardige duit zelf aan over.
Na 6 jaar is ze de shivananda ashram uit gezet omdat ze "de zaak" zou hebben willen overnemen.
Dat zelfde betreft de foto geldt voor een braziliaanse baba en zijn gevolg.
Voor niks gaat de zon op. En als we de maya calender moeten geloven duurt dat ook niet lang meer.
Ik meen ook positieve veranderingen te ontdekken. Sommige oude gebouwen worden schitterend opgeknapt en ze gaan een lange boulevard maken van laxman jhulla. Eindelijk een weg waar je niet 5 keer bijna overhoop gereden wordt door een taxi of een brommer. Ik hoop dat de losliggende rotsen wel blijven liggen zodat het er nog natuurlijk uit blijft zien,

Van de week ben ik met Ram en Avi (niet die van de videobestanden) naar de beatles ahram gelopen. Ik weigerde om nep entree te betalen aan iemand die daar zit en geen tickets heeft. Het geld verdwijnt dus rechtstreeks in de pocket.
We zijn dus achterom gelopen. Ze hadden de zaak aardig versperd maar met wat ballans oefeningen in de benen lukte het toch om binnen te komen. Alles was aardig overgroeid. De hoofdpad was wel vrijgehouden. In de vervallen yogahal waren hele goede graffiti-artiesten in de weer geweest. Het zag er schitterend uit. Alles was in zwart, wit en rood uitgevoerd. Bij het altaar was Maharishi yogi te zien, je weet wel pa van de transendent en meditatie. Is dat geld ook weer ergens goed voor geweest.
Aan de andere kant waren de 4 heilige beatles te zien omringt door de andere heiligen van de wereld.
Op het dak van een overgroeide appartementencomplex had een rus zijn dure zonnebril in een gat laten vallen. Dat werd er uit gevisd door een baba met een stok. Het resultaat heb ik niet afgewacht dus misschien is hij nog bezig of kan een toekomstig toerist die goed is met de grijpertjes op de kermis een kans wagen. Bij de uitgang wilde de man zonder tickets ons er niet uit laten. Ik ben maar eens op mijn gemak daar gaan zitten, kijken wie het meeste geduld had. Naarmate de rij aan de poort van potentiele wel betalers steeds groter werd, werd ook de (zichzelf toegeeigende baan als) poortwachter steeds onrustiger. Sneu voor hem. Hij dreigde al met boetes en politie. Ik gaf aan wel te willen betalen als hij ons een ticket gaf. Ram vertelde dat we maar weer de achteruitgang moesten pakken. Hij moet er nog vaker zijn dus dat hebben we maar gedaan.

Op de terugweg kwam ons een grote mannetjes zwartkopaap toegerend. Ram zette een stap opzij en hij ging rakelings langs me af. Onderweg gaf hij me een flinke pets op de bovenbeen. 5 minuten ervoor vertelde ik Avi (niet van het downloaden) nog dat die zwartkoppen zo vriendelijk zijn.

Mijn yogalessen volg ik dit jaar niet bij ram om eens wat andere technieken te leren. Het bevalt me goed. Ajay en zijn leerling Uttam geven les. Ze hebben me al in de ahram uitgenodigd waar ze zelf zitten. Ik krijg les in Hari Peeth. Ze zitten in de oudste ashram van Laxman Jhulla die voorheen van de koningin was. Sinds deze overleden is wordt er door 3 partijen gestreden om het leiderschap. Het land is blijkbaar al door deze en genen ingepikt. Uttam vertelde me dat hij vroeger elke dag vocht en leider van een school was met een grote groep jongens. Ze perste ook mensen af. Hij zei: "Je weet wel zoals alle kinderen in hun jeugd doen". Nu was hij into the yoga. Zijn vrienden dronken nog wel maar ze drongen hem niks op. Hij mopperde ook al om onze gierige manager. Hij wil niks aan de yogahal veranderen. Hij wil alleen de helft van wat er verdient wordt in zijn pocket. Eens kijken hoe lang hun het er uithouden. Santos vertelde dat er afgelopen jaar al veel leraren gekomen en gegaan zijn.
Okee luitjes. Ik zie uit naar mijn nieuwe meditatie morgen. Eens kijken of ik in hogere sferen kom.

Groeten uit rishikesh. Vakantieman gezellig he!!

  • 09 Oktober 2012 - 23:20

    Eus:

    Hi Erik,

    mooi dat je het visum nog op tijd hebt gekregen, wel spannend.
    Mediteer ze en laat je nieuwe oefeningen maar op het strand in Bloemendaal zien, dan ga ik er als ticket verkoper zitten. Kunnen we van de opbrengst biertjes drinken. a.s. zondag 1/2 marathon voor Joke, hopen dat ze een nieuw PR loopt d..w.z tijd onder de 2 uur. Na afloop feestje bouwen bij De Dijk.
    Heb daar nu al zin in. Oh ja, mijn neefje zit bij de selectie van PSV (de beloften van psv/ 2de).
    Wie weet mag hij een keer invallen in het 1ste. Het ga je goed maat.
    gr Eus

  • 15 Oktober 2012 - 12:33

    Ardi:

    Ha Die Erik,

    Mooi verhaal weer!
    Altijd lachen om jou verhalen te lezen.
    Doe er af en toe ook eens een fotootje bij?
    Kunnen we een beetje zien waar je zoal uit hangt.

    Jij Lekker alcohol vrij stil zitten!
    Respect!

    Ardi

  • 15 Oktober 2012 - 12:33

    Ardi:

    Ha Die Erik,

    Mooi verhaal weer!
    Altijd lachen om jou verhalen te lezen.
    Doe er af en toe ook eens een fotootje bij?
    Kunnen we een beetje zien waar je zoal uit hangt.

    Jij Lekker alcohol vrij stil zitten!
    Respect!

    Ardi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Rishīkesh

India 2012

Gezellig maar weer is naar India de stilte opzoeken.
kwekkwekkwekkweeeeeeek zien we strakjes gezellig weer

Recente Reisverslagen:

22 December 2012

naar huis

08 December 2012

wayanad

02 December 2012

minicoy

02 December 2012

voor atje

27 November 2012

de bus
perik

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 73452

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2014 - 20 December 2014

India 2014

22 Oktober 2013 - 19 December 2013

Aapjes kijken in Borneo

24 September 2012 - 24 December 2012

India 2012

07 September 2011 - 27 December 2011

Bali, India, ????

21 September 2010 - 29 December 2010

India 2010

23 September 2009 - 29 December 2009

India 2009

23 September 2008 - 29 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: